Thursday, March 23, 2023

Apa itu Idli? Apa Khasiatnya?

 






Idli adalah makanan tradisional India Selatan yang diperbuat daripada adunan beras, nasi semalaman dan lentil/Kacang Dhal Putih yang difermentasi. Idli yang saya sediakan adalah berlainan sama sekali sebab menggunakan beras perang, dimana GI yang lebih rendah, serat yang lebih tinggi. 

Makanan ini memiliki banyak khasiat untuk kesihatan, di antaranya:

  1. Sumber Karbohidrat: Idli adalah sumber karbohidrat kompleks yang baik untuk tenaga yang tahan lama. Karbohidrat adalah nutrisi yang paling penting untuk tubuh manusia kerana memberikan tenaga yang diserap tubuh untuk melakukan berbagai aktiviti sepanjang hari.
  2. Sumber Protein: Idli mengandung protein yang tinggi dan rendah kalori. Protein sangat penting untuk pembentukan otot dan memperbaiki jaringan tubuh.
  3. Mengandung Vitamin dan Mineral: Idli juga mengandung vitamin dan mineral penting seperti thiamin, riboflavin, niacin, folat, vitamin C, kalsium, zat besi, magnesium, fosfor, potassium, dan natrium.
  4. Baik untuk Pencernaan: Idli yang difermentasi mengandung bacteria probiotik yang baik untuk kesihatan pencernaan dan membantu menjaga keseimbangan mikrobio usus.
  5. Mengurangkan Risiko Penyakit Kronik : Kandungan serat dalam idli membantu menurunkan kadar kolesterol dalam darah dan meningkatkan kesihatan jantung, serta mengurangi risiko diabetes.

Selain itu, idli juga rendah kalori dan bebas gluten, sehingga sesuai untuk orang yang ingin menurunkan berat badan dan orang yang memiliki sensitiviti terhadap gluten. 


No comments:

Post a Comment

All about AI (Artificial Intelligence) / Apa itu AI?

Nota Rujukan AI - Klik untuk Buka Nota Rujukan AI lanjutan atas Talian : Cara menggunakan CHATGPT membina VBA code untuk Microsoft Office Wh...