Wednesday, March 22, 2023

Kebaikan Buah Kurma secara Umum & Waktu Buka Puasa

 


Buah kurma memiliki banyak manfaat kesihatan kerana mengandung pelbagai nutrisi penting seperti serat, kalium, vitamin B6, magnesium, potassium dan zat besi. Berikut adalah beberapa manfaat kesihatan dari buah kurma:

  1. Menjaga kesihatan jantung: Kurma dapat membantu menurunkan risiko penyakit jantung kerana mengandung serat, kalium, dan antioksidan yang baik untuk jantung.
  2. Meningkatkan tenaga : Buah kurma dapat memberikan tenaga yang cepat dan tahan lama kerana mengandung glukosa dan karbohidrat.
  3. Menjaga kesihatan pencernaan: Serat dalam kurma dapat membantu melancarkan pencernaan dan mencegah sembelit.
  4. Menjaga kesihatan tulang: Kandungan magnesium dalam kurma dapat membantu menjaga kesihatan tulang dan mencegah osteoporosis.
  5. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh: Kurma mengandung vitamin B6 dan zat besi yang dapat membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh.
  6. Mencegah anemia: Kandungan zat besi dalam kurma dapat membantu mencegah anemia.

Namun, penting juga untuk peringatan bahawa pengambilan apa jenis buah pun mestilah pada kadar sederhana.


Makan kurma saat berbuka puasa memiliki beberapa kebaikan, antara lain:

  1. Mengembalikan tenaga tubuh: Kandungan glukosa di dalam kurma dapat membantu mengembalikan tenaga tubuh yang hilang selama berpuasa.
  2. Menjaga keseimbangan gula darah: Kandungan serat pada kurma dapat membantu menstabilkan gula darah, sehingga mencegah terjadinya fluktuasi gula darah yang dapat menyebabkan rasa lapar dan kelelahan.
  3. Menjaga kesihatan pencernaan: Kandungan serat pada kurma juga dapat membantu menjaga kesihatan pencernaan dan mencegah sembelit.
  4. Mengandung nutrisi penting: Kurma mengandung beberapa nutrisi penting, termasuk serat, vitamin B6, potassium, dan zat besi.

Namun, tetap perlu diingat pengambilan kurma saat berbuka puasa sebaiknya dalam jumlah yang sesuai dan seimbang dengan makanan lain yang diambil agar tetap memenuhi keperluan nutrisi dan tidak berlebihan. Ini bermaksud 2-3 biji buah Kurma dalam sehari. 


Apa kata Rasulullah SAW mengenai Buah Kurma?


Rasulullah SAW sangat suka makan kurma. Saidina A’ishah RA berkata pada suatu ketika rumah mereka tidak memasak makanan selama dua bulan, tetapi mereka hanya makan kurma dan minum air sehingga pada suatu hari Rasulullah SAW mengatakan pentingnya mempunyai kurma dalam rumah. Saiyidina A’ishah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Sebuah keluarga yang mempunyai kurma tidak akan lapar”. (Hadis, Sahih Muslim, 5078).


Rasulullah SAW juga bersabda, “Apabila diantara kalian berpuasa, maka berbukalah dengan kurma, jika tidak ada kurma, maka berbukalah dengan air, sebab air itu suci”. (Hadis, Imam Abu Daud, Al-Baihaqi dan Al-Hakim). Seterusnya, Anas bin Malik meriwayatkan bahawa “Rasulullah SAW biasa berbuka puasa sebelum sembahyang maghrib dengan ruthob (kurma basah), jika tidak ada ruthob, maka beliau berbuka dengan tamar (kurma kering), dan jika tidak ada tamar, beliau meminum seteguk air”. (Hadis, Imam Abu Daud, 2356).


Artikel rujukan (Apa kata Rasulullah SAW mengenai Buah Kurma?)


https://www.usim.edu.my/ms/berita/in-our-words-ms/kurma-bukan-sekadar-juadah-berbuka-puasa-di-bulan-ramadan/

No comments:

Post a Comment

All about AI (Artificial Intelligence) / Apa itu AI?

Nota Rujukan AI - Klik untuk Buka Nota Rujukan AI lanjutan atas Talian : Cara menggunakan CHATGPT membina VBA code untuk Microsoft Office Wh...