Thursday, March 23, 2023

Khasiat Buah Kundang Madu / Buah Setar

 

Buah Kundang Madu atau dikenal juga sebagai Buah Setar adalah buah yang tumbuh di daerah Asia Tenggara, khususnya di Indonesia, Malaysia, dan Thailand. Buah ini memiliki rasa yang manis seperti madu dan sering digunakan sebagai bahan makanan dan ubat tradisional. Berikut adalah beberapa khasiat buah Kundang Madu:

  1. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
  2. Buah Kundang Madu mengandung vitamin C dan antioksidan yang dapat membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan mencegah terjadinya penyakit.
  3. Menjaga kesihatan kulit - Buah Kundang Madu juga mengandung vitamin A yang baik untuk menjaga kesihatan kulit. Vitamin A dapat membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rusak dan membantu mengurangi kerutan pada kulit.
  4. Menjaga kesehatan mata - Kandungan vitamin A pada buah Kundang Madu juga bermanfaat untuk menjaga kesihatan mata. Vitamin A diperlukan untuk memperbaiki jaringan pada mata dan membantu mencegah terjadinya masalah kesihatan mata seperti rabun jauh dan rabun dekat.
  5. Meningkatkan kesihatan pencernaan - Buah Kundang Madu mengandung serat yang baik untuk kesihatan pencernaan. Serat dapat membantu mengatur gerakan usus dan mencegah terjadinya sembelit.
  6. Menurunkan risiko penyakit jantung - Buah Kundang Madu juga mengandung kalium yang bermanfaat untuk kesihatan jantung. Kalium dapat membantu menurunkan tekanan darah dan mencegah terjadinya penyakit jantung.

Meskipun buah Kundang Madu memiliki pelbagai manfaat, namun sebaiknya diambil dengan jumlah yang tidak berlebihan. 

No comments:

Post a Comment

All about AI (Artificial Intelligence) / Apa itu AI?

Nota Rujukan AI - Klik untuk Buka Nota Rujukan AI lanjutan atas Talian : Cara menggunakan CHATGPT membina VBA code untuk Microsoft Office Wh...